Riportiamo fedelmente quanto citato dalla Agenzia ANSA AP , dal quotidiano AD Olandese e dalla edizione inglese di SKY a riguardo il rapporto preliminare circa cosa sia accaduto al volo MH017 e che costo' la vita a 280 passeggeri. La sequenza e' ANSA, AD e poi la versione inglese
Flight MH17 Downed By 'High-Energy Objects' SKYNEWS
ANSA AP
Ucraina, volo Mh17 malese abbattuto da proiettili
ll volo Mh17 è esploso "probabilmente come risultato di un danno strutturale causato da un grande numero di oggetti ad alta energia che lo hanno penetrato dall'esterno" e "non ci sono indicazioni che il crash sia stato causato da errore tecnico o da azioni dell'equipaggio". Così il rapporto preliminare olandese.
Anche se finora "non è ancora stato possibile condurre uno studio dettagliato del relitto" dell'aereo, "il modello del danno alla fusoliera e alla cabina di pilotaggio è coerente con quello che ci si può aspettare da un grande numero di oggetti ad alta energia che hanno penetrato l'apparecchio dall'esterno", spiega il rapporto preliminare del Dutch Safety Board (Ovv), l'ufficio per la sicurezza nazionale olandese che si è impegnato a pubblicare il rapporto definitivo entro un anno dallo schianto avvenuto a luglio. "E' verosimile che questo danno sia risultato in una perdita di integrità strutturale dell'apparecchio, portando a una disintegrazione in volo", e questo "spiega anche la fine improvvisa della registrazione dei dati, la perdita simultanea di contatto con il controllo del traffico aereo e la sparizione dell'aereo dai radar". Anche dalla registrazione - ottenuta dalle scatole nere - delle voci in cabina di pilotaggio, dei parametri di volo e del controllo aereo "tutto suggerisce che il volo Mh17 procedesse normalmente sino alle 13 e 20 minuti e 3 secondi, dopo di cui è finito improvvisamente", tanto che le ultime chiamate da parte delle autorità di controllo del traffico aereo ucraine avvenute nei due minuti successivi "sono rimaste senza risposta". "I risultati iniziali dell'indagine indicano una causa esterna al crash del Mh17", ha dichiarato il presidente dell'Ovv Tjibbe Joustra, sottolineando che che "saranno necessarie ulteriori ricerche per determinare la causa con maggiore precisione".
Algemeene Daglad
De Boeing 777-200 van Malaysia Airlines is tijdens vlucht MH17 in stukken gebroken, vermoedelijk als gevolg van structurele schade aan het toestel veroorzaakt door een groot aantal objecten dat met hoge snelheid het toestel heeft doorboord. Dat staat in het rapport van eerste bevindingen van het onderzoek naar de crash van vlucht MH17 dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag heeft gepubliceerd.
Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat de crash met vlucht MH17 is veroorzaakt door een technisch mankement of door handelingen van de bemanning, die aan alle vereisten voldeed.
Abrupt einde
De Cockpit Voice Recorder, de Flight Data Recorder van het vliegtuig en de gegevens van de luchtverkeersleiding wijzen allemaal uit dat vlucht MH17 tot 13.20:03 uur (UTC) normaal verliep en vervolgens abrupt eindigde. Bij het uitluisteren van de Cockpit Voice Recorder is in de communicatie tussen de bemanningsleden in de cockpit geen aanwijzing gevonden dat er sprake was van een mankement of noodsituatie. Op het moment van de crash vloog vlucht MH17 in een luchtruim zonder beperkingen. Ze hadden toestemming om daar te mogen vliegen.
Ook zijn geen waarschuwingstonen in de cockpit gehoord die zouden kunnen wijzen op technische problemen. De Flight Data Recorder heeft geen waarschuwingen van de vliegtuigsystemen geregistreerd en parameters voor de vliegtuigmotoren waren normaal. De radiocommunicatie met de Oekraïense luchtverkeersleiding bevestigt dat er geen noodoproep is gedaan door de cockpitbemanning. De laatste oproepen van de Oekraïense luchtverkeersleiding tussen 13.20:00 uur (UTC) en 13.22:02 (UTC) bleven onbeantwoord.
Er is geen bewijs gevonden dat de zwarte dozen na het neerstorten, zijn gemanipuleerd door de Russische separatisten.
Abrupt einde
De Cockpit Voice Recorder, de Flight Data Recorder van het vliegtuig en de gegevens van de luchtverkeersleiding wijzen allemaal uit dat vlucht MH17 tot 13.20:03 uur (UTC) normaal verliep en vervolgens abrupt eindigde. Bij het uitluisteren van de Cockpit Voice Recorder is in de communicatie tussen de bemanningsleden in de cockpit geen aanwijzing gevonden dat er sprake was van een mankement of noodsituatie. Op het moment van de crash vloog vlucht MH17 in een luchtruim zonder beperkingen. Ze hadden toestemming om daar te mogen vliegen.
Ook zijn geen waarschuwingstonen in de cockpit gehoord die zouden kunnen wijzen op technische problemen. De Flight Data Recorder heeft geen waarschuwingen van de vliegtuigsystemen geregistreerd en parameters voor de vliegtuigmotoren waren normaal. De radiocommunicatie met de Oekraïense luchtverkeersleiding bevestigt dat er geen noodoproep is gedaan door de cockpitbemanning. De laatste oproepen van de Oekraïense luchtverkeersleiding tussen 13.20:00 uur (UTC) en 13.22:02 (UTC) bleven onbeantwoord.
Er is geen bewijs gevonden dat de zwarte dozen na het neerstorten, zijn gemanipuleerd door de Russische separatisten.
Verspreidingspatroon wrakstukken
Het verspreidingspatroon van de wrakstukken wijst erop dat het vliegtuig tijdens de vlucht in stukken is gebroken (in-flight break up). Volgens de beschikbare onderhoudsdocumenten was het vliegtuig bij vertrek uit Amsterdam luchtwaardig, er waren geen technische storingen bekend. Het vliegtuig werd bestuurd door een gekwalificeerde en ervaren bemanning.
Het is tot op heden niet mogelijk geweest uitgebreid onderzoek te doen aan de wrakstukken. Op het beschikbare beeldmateriaal is echter te zien dat de wrakstukken op veel plaatsen zijn doorboord. Het schadepatroon in de vliegtuigromp en de cockpit komt overeen met de schade die verwacht mag worden van een groot aantal objecten dat met hoge snelheid het vliegtuig van buitenaf doorboort.
Vermoedelijk heeft dit dermate veel schade aan het vliegtuig toegebracht dat het leidde tot het in stukken breken van het vliegtuig. Dit verklaart dan ook het abrupte einde van de gegevensregistratie op beide recorders, het gelijktijdige verlies van contact met de luchtverkeersleiding en het verdwijnen van het vliegtuig van de radar.
Het verspreidingspatroon van de wrakstukken wijst erop dat het vliegtuig tijdens de vlucht in stukken is gebroken (in-flight break up). Volgens de beschikbare onderhoudsdocumenten was het vliegtuig bij vertrek uit Amsterdam luchtwaardig, er waren geen technische storingen bekend. Het vliegtuig werd bestuurd door een gekwalificeerde en ervaren bemanning.
Het is tot op heden niet mogelijk geweest uitgebreid onderzoek te doen aan de wrakstukken. Op het beschikbare beeldmateriaal is echter te zien dat de wrakstukken op veel plaatsen zijn doorboord. Het schadepatroon in de vliegtuigromp en de cockpit komt overeen met de schade die verwacht mag worden van een groot aantal objecten dat met hoge snelheid het vliegtuig van buitenaf doorboort.
Vermoedelijk heeft dit dermate veel schade aan het vliegtuig toegebracht dat het leidde tot het in stukken breken van het vliegtuig. Dit verklaart dan ook het abrupte einde van de gegevensregistratie op beide recorders, het gelijktijdige verlies van contact met de luchtverkeersleiding en het verdwijnen van het vliegtuig van de radar.
Verder onderzoek
In het rapport van eerste bevindingen geeft de Onderzoeksraad de eerste resultaten uit het onderzoek dat in volle gang is. Om preciezer vast te stellen wat de crash heeft veroorzaakt, en hoe het vliegtuig is gedesintegreerd zal meer onderzoek verricht moeten worden.
De Raad verwacht dat daarvoor in de komende periode aanvullend onderzoeksmateriaal beschikbaar komt. Het onderzoeksteam zal vanaf dit moment gaan toewerken naar het definitieve onderzoeksrapport. De Raad streeft ernaar dit rapport binnen een jaar te kunnen publiceren.
Procedure
Het concept van het rapport van eerste bevindingen is voor commentaar voorgelegd aan de vertegenwoordigers van de landen die deelnemen aan het onderzoek (Maleisië, Oekraïne, de Russische Federatie, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië). Alle vertegenwoordigers hebben afgelopen week hun reactie op het conceptrapport gestuurd. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de suggesties beoordeeld en het rapport aangepast waar dat naar het oordeel van de Raad terecht was.
Voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad voor Veiligheid
'De crash met vlucht MH17 betekende een grote schok voor de samenleving en heeft veel vragen opgeroepen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil voor de nabestaanden en de samenleving zo goed mogelijk vaststellen wat de oorzaak van de crash is geweest.'
'De eerste resultaten van het onderzoek wijzen op een externe oorzaak van de crash met vlucht MH17. Om preciezer vast te stellen wat de oorzaak is geweest, moet meer onderzoek verricht worden. De Raad verwacht dat in de komende periode aanvullend onderzoeksmateriaal beschikbaar komt.'
'In het rapport van eerste bevindingen geeft de Onderzoeksraad de eerste resultaten uit het onderzoek dat in volle gang is. Het onderzoeksteam zal vanaf dit moment gaan toewerken naar het definitieve onderzoeksrapport. De Raad streeft ernaar dit rapport binnen een jaar te kunnen publiceren.'
In het rapport van eerste bevindingen geeft de Onderzoeksraad de eerste resultaten uit het onderzoek dat in volle gang is. Om preciezer vast te stellen wat de crash heeft veroorzaakt, en hoe het vliegtuig is gedesintegreerd zal meer onderzoek verricht moeten worden.
De Raad verwacht dat daarvoor in de komende periode aanvullend onderzoeksmateriaal beschikbaar komt. Het onderzoeksteam zal vanaf dit moment gaan toewerken naar het definitieve onderzoeksrapport. De Raad streeft ernaar dit rapport binnen een jaar te kunnen publiceren.
Procedure
Het concept van het rapport van eerste bevindingen is voor commentaar voorgelegd aan de vertegenwoordigers van de landen die deelnemen aan het onderzoek (Maleisië, Oekraïne, de Russische Federatie, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië). Alle vertegenwoordigers hebben afgelopen week hun reactie op het conceptrapport gestuurd. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de suggesties beoordeeld en het rapport aangepast waar dat naar het oordeel van de Raad terecht was.
Voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad voor Veiligheid
'De crash met vlucht MH17 betekende een grote schok voor de samenleving en heeft veel vragen opgeroepen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil voor de nabestaanden en de samenleving zo goed mogelijk vaststellen wat de oorzaak van de crash is geweest.'
'De eerste resultaten van het onderzoek wijzen op een externe oorzaak van de crash met vlucht MH17. Om preciezer vast te stellen wat de oorzaak is geweest, moet meer onderzoek verricht worden. De Raad verwacht dat in de komende periode aanvullend onderzoeksmateriaal beschikbaar komt.'
'In het rapport van eerste bevindingen geeft de Onderzoeksraad de eerste resultaten uit het onderzoek dat in volle gang is. Het onderzoeksteam zal vanaf dit moment gaan toewerken naar het definitieve onderzoeksrapport. De Raad streeft ernaar dit rapport binnen een jaar te kunnen publiceren.'
Flight MH17 Downed By 'High-Energy Objects' SKYNEWS
Crash investigators say flight MH17 was probably downed by "a large number of high-energy objects".
An initial report by the Dutch Safety Board, which is leading the investigation into the July 17 disaster, found it likely the Malaysia Airlines plane broke up in the air as a result of "structural damage", caused by the items which "penetrated the aircraft from outside".
Available images showed pieces of the aircraft fuselage were pierced in numerous places, while the pattern of wreckage on the ground, scattered over a large area, indicated it had broken up in-flight.
This would also explain the abrupt end to the recording of flight data on the plane's black boxes, the loss of contact with air traffic control, and the plane's disappearance from radar.
The report said: "There are no indications that the MH17 crash was caused by a technical fault or by actions of the crew."
All 298 passengers and crew on board the plane were killed when the aircraft, which was flying from Amsterdam to Kuala Lumpur over an area in eastern Ukraine controlled by pro-Russian separatists.
The rebels in Ukraine have publicly denied responsibility for shooting down the aircraft.
But the preliminary findings are consistent with the claims it had been hit by a ground-to-air missile.
Tjibbe Joustra, chairman of the Dutch Safety Board, said: "The MH17 crash has shocked the world and raised many questions.
"The Dutch Safety Board wishes to determine the cause of the crash, for the sake of the loved ones of the victims and for society at large.
"The initial results of the investigation point towards an external cause of the MH17 crash.
"More research will be necessary to determine the cause with greater precision.
"The Safety Board believes that additional evidence will become available for investigation in the period ahead."
The body aims to publish its final report into the crash by next July.
Only 193 of those on board the Malaysia Airlines jet have been positively identified, including Newcastle United fans Liam Sweeney, 28, and John Alder, 63, who were travelling to New Zealand to watch their team play.
Forensic teams are still trying to identify remains found in the wreckage of the aircraft.
Most of those on board were Dutch, but there were also people from Malaysia, Canada, Germany, Indonesia, New Zealand, the Philippines and the UK.
The crash occurred just months after the still-unexplained disappearance of Malaysia Airlines flight MH370.
No comments:
Post a Comment